SOHBET (SÖYLEŞİ) Sohbet, bir yazarın, kişisel görüş ve düşüncelerini fazla derinleştirmeden, okuyucusuyla konuşuyormuş gibi içten bir hava içinde yazdığı yazılara...
Röportaj Özellikleri ve Edebiyatımızdaki Yeri
RÖPORTAJ
Yazarın okuyucularına bir konuyu inandırmak için kişi, eşya, eser ya da bir yerle ilgili olarak yaptığı incelemeleri, fotoğraflarla süsleyerek ve kendi görüşlerini de katarak yazdığı gazete ve dergi yazılarına röportaj denir.
Bu türün belirleyici özellikleri:
- Düşünsel planla yazılır.
- İşlenen konu; toplumsal, sanatsal olay ya da olgu olmalıdır.
- Yazar anlattıklarının doğruluğunu; konuşma, bilgi toplama ve fotoğraflarla desteklemeli, anlattıklarını bir mantık çerçevesine oturtabilmelidir. Her anlattığı, önceki anlattıklarıyla çelişmemelidir.
- Yazarı; açıklayıcı anlatım, öyküleyici anlatım, betimleyici anlatım ve tartışmalı anlatım gibi bütün anlatım yollarından yararlanır.
- Okuyucuya konunun önemini kavratabilmek için örnekleme, karşılaştırma, tanık gösterme gibi nesnel verilerden de yararlanmalıdır.
- Bunlar zamanla tarihsel belge olabilir
- Fotoğraf ya da belge kullanılabilir.
- Bbaşlangıçta “sorular” ve “yanıtlar”dan oluşan “mülakaftan farklı değildi.
- Gerçekleri, öznel yaşantılarla harmanlar. Röportajlar genellikle birinci tekil şahsın ağzından yazılır.
Basınımızda bu türde başlıca yapıtlar veren gazeteci ve edebiyatçılar:
Ruşen Eşref Onaydın, Hikmet Feridun Es. Abdi ipekçi, Nurullah Berk, Fikret Otyam, Necmi Onur, Dursun Akçam, Yaşar Kemal, Hikmet Çetinkaya
NOT
Ziya Paşa’nın Rüya isimli eseri edebiyatımızdaki ilk röportaj ve mülakat örneğidir. Mülakat sınırları içerisinde Ruşen Eşref Ünaydın’ın kaleme aldığı Diyorlar ki eseri ile Anafartalar Kumandanı Mustafa Kemal İle Mülakat eseri röportajın önemli örnekleri arasında yer alır.
Gazete Çevresinde Gelişen Metinler şunlardır:
YORUMLAR